WEKO3
-
RootNode
アイテム
Death and the Prospects of Unification : Nihonga’s Postwar Rapprochements with Yōga
https://doi.org/10.15055/00007412
https://doi.org/10.15055/000074120c382cd8-faec-4531-8b66-5ab4b4866c39
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-04-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Death and the Prospects of Unification : Nihonga’s Postwar Rapprochements with Yōga | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15055/00007412 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
LARKING, Matthew
× LARKING, Matthew |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Over the course of 1947, four yōga painters, Suda Kunitarō (1891–1961), Nakagawa Kazumasa (1893–1991), Ishii Hakutei (1882–1958) and Kimura Shōhachi (1893–1958), published their views on nihonga in the periodical Sansai. The positions these artists adopted were instrumental in initiating the Westernization discourse in the early postwar nihonga metsubōron. In this essay, I introduce the metsubōron and a number of historical and terminological issues, particularly relating to correspondences between the mid-twentieth century postwar situation and the earlier Meiji period (1869–1912), in which nihonga was emergent as a modern painting idiom. Thereafter I chart the pervasiveness of the nihonga/yōga divide across Japanese modernism, then critically discuss the four yōga painters’ 1947 commentaries that contributed to speculation about nihonga’s postwar death. Following this, in an extended coda, I indicate the pressure exerted upon early postwar nihonga painters by these Westernization discourses, which resulted in artistically productive solutions to nihonga’s mid-twentieth century malaise. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
Japan review : Journal of the International Research Center for Japanese Studies 巻 34, p. 161-190, 発行日 2019-12 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 09150986 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 24343129 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA10759175 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | 死と統合の可能性 : 戦後の日本画と洋画の和解 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | International Research Center for Japanese Studies | |||||
言語 | en | |||||
編者 | ||||||
寄与者タイプ | Editor | |||||
姓名 | BREEN, John | |||||
言語 | en | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「滅亡論」 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 絵画の死 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 欧化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 戦後 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 須田国太郎 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中川一政 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 石井柏亭 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 木村荘八 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | metsubōron | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | death of painting | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Westernization | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | postwar | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Suda Kunitarō | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nakagawa Kazumasa | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Ishii Hakutei | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kimura Shōhachi |