ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. Japan Review
  2. 第36巻

Fictitious Images of the Ainu : Ishū Retsuzō and Its Back Story

https://doi.org/10.15055/00007772
https://doi.org/10.15055/00007772
2c1f30c4-54cd-4c30-ae96-a5c37a573a02
名前 / ファイル ライセンス アクション
jare_036_089.pdf jare_036_089.pdf (2.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-03-31
タイトル
タイトル Fictitious Images of the Ainu : Ishū Retsuzō and Its Back Story
言語 en
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15055/00007772
ID登録タイプ JaLC
著者 SHIRAISHI, Eri

× SHIRAISHI, Eri

WEKO 23119

en SHIRAISHI, Eri

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In 1789, there was an Ainu uprising against Wajin (Japanese) in the Kunashiri and Menashi districts of eastern Ezo. The uprising was quickly quelled in what is often referred to as the Battle of Kunashiri-Menashi. A year later, Matsumae domain, assigned by the Tokugawa shogunate to govern Ezo, completed Ishū retsuzō, a set of portraits of twelve Ainu chiefs who collaborated with the domain in suppressing the uprising. The paintings, executed by Kakizaki Hakyō (1764–1826), were intended not just to honor the chiefs' deeds but also to represent Confucian ideals. This was a time when the shogunate was campaigning to revive Confucianism. It duly commissioned a work of similar style and purpose, namely the Kenjō no sōji, a set of wall panels for the Shishinden Hall in the imperial palace in Kyoto featuring thirty-two Chinese sages. Was the contemporaneous creation of these two sets of paintings a mere coincidence? Ishū retsuzō was first taken to Kyoto, where it was viewed by Confucian scholars, court nobles, and the emperor himself. The visually striking portraits enjoyed a quiet popularity among intellectuals and daimyo in Kyoto and Edo. Toward the end of the Edo period, part of the Ishū retsuzō was included in publications by Ezo explorer Matsuura Takeshirō. Contrary to the original intent of the work, it was used to introduce the "customs" of the Ainu, and was even introduced to Europe as such.
言語 en
書誌情報 en : Japan review : Journal of the International Research Center for Japanese Studies

巻 36, p. 89-109, 発行日 2022-02
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 09150986
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 24343129
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA10759175
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 International Research Center for Japanese Studies
言語 en
編者
寄与者タイプ Editor
姓名 BREEN, John
言語 en
編者
寄与者タイプ Editor
姓名 BOYLE, Edward
言語 en
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Matsumae domain
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kakizaki Hakyō [Hirotoshi]
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Ezo
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 kōshinzu
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kenjō no sōji
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Matsudaira Sadanobu
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Emperor Kōkaku
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Matsuura Takeshirō
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:47:18.919250
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

SHIRAISHI, Eri, 2022, Fictitious Images of the Ainu : Ishū Retsuzō and Its Back Story: International Research Center for Japanese Studies, 89–109 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3